Dat zei hij zaterdag in de TROS Autoshow.
Nu is het zo dat iedereen die met een personenauto van de zaak meer dan 500
privékilometers rijdt, de bijtelling betaalt. Vervolgens maakt het niet meer
uit hoeveel privékilometers er mee wordt gereden. Volgens Weekers heeft dat
"iets onrechtvaardigs".
Daarom wil hij onderscheid aanbrengen door de bijtelling in stapjes te laten
oplopen. Iemand die veel privékilometers rijdt met de auto van de baas, gaat
in dat geval meer betalen dan iemand die maar weinig privé rijdt. Weekers
wil met de autobranche in overleg over hoe zijn gestaffelde en "faire"
bijtelling kan worden ingevoerd.
Weekers zei ook dat hij nog nadenkt over hoe hij tegemoet gaat komen aan
moties van de Tweede Kamer over de oldtimers. De Kamer wil dat de
vrijstelling van motorrijtuigenbelasting overeind blijft voor mensen die een
oldtimer als hobby hebben. Het ‘rijdend cultureel erfgoed’ wordt daarmee
beschermd.
Weekers overlegt nog met de autobranche over hoe dat kan worden vormgegeven.
Hij wil wel dat mensen die een vervuilende oldtimer dagelijks gebruiken
motorrijtuigenbelasting gaan betalen. Mogelijk dat er een soort
strippenkaart komt waarbij je met een oldtimer 20 of 25 dagen per jaar mag
rijden zonder te worden belast.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl